De emotie verovert het hart van Belgische investeerders: een half miljoen euro voor GetSmily

13 NOVEMBER 2014, LOUVAIN-LA-NEUVE, BELGIE
Detecteren en analyseren van menselijke emoties via internet-website, dat is wat Getsmily voorstelt, de nieuwe spin-off van de katholieke universiteit van Louvain. Als vrucht van meerdere jaren hard werk in het Computer Vision laboratorium van Professor Benoit Macq van het UCL, bekoorde deze technologie zowel private investeerders als het VIVES II investeringsfonds, dat besliste om een half miljoen euro in deze vennootschap te investeren.

Detecteren en analyseren van menselijke emoties via internet-website, dat is wat Getsmily voorstelt, de nieuwe spin-off van de katholieke universiteit van Louvain. « Met meer dan een miljard websites op het internet, wordt de noodzaak van ondernemingen om sterke relaties op te bouwen met hun doelgroepen primordiaal. En de opbouw van deze relaties begint met het begrijpen van het gedrag en emoties van deze doelgroepen. Emoties houden ons doorheen de dag bezig en ze leiden ons doorheen onze acties, veel vaker dan we denken», aldus David Frenay, de onderzoeker aan de grondslag van de technologie en CTO van de start-up.

Als vrucht van meerdere jaren hard werk in het Computer Vision laboratorium van Professor Benoit Macq van het UCL, bekoorde deze technologie zowel private investeerders als het VIVES II investeringsfonds, dat besliste om een half miljoen euro in deze vennootschap te investeren. De marketing-toepassingen die dankzij de UCL-technologie mogelijk werden en uniek in hun soort zijn, zullen het team van GetSmilybegeleiden in hun verovering van het world wide web. « Het begrip van de menselijke emoties en de hefbomen die deze activeren, zijn belangrijke troeven voor de verantwoordelijke moderne marketing. Marketing ‘herovert’ bijgevolg een centrale rol binnen de ondernemingen die zich resoluut naar de toekomst hebben gericht », bevestigt David Hachez, mede-oprichter en CEO van GetSmily.

De spin-off GetSmily, gelanceerd in september jl., biedt toegang tot een emotionele en innovatieve prestatie-indicator die de naam Emoscore mee kreeg. Men kan deze berekenen dankzij Emolytics (samentrekking van de woorden « emoties » en « analytics ») dat berust op een uniek en wetenschappelijk onderbouwd algoritme. Beschikbaar in 14 taken heeft deze technologie al tal van ondernemingen weten te verleiden zoals Foto.comEurop AssistanceVOODe Nationale LoterijSherpaQuick StepLampiris, of nog, Rossel Advertising.

GetSmily is het resultaat van een onderzoeksproject in het domein van Computer Vision (artificiële visie), uitgevoerd in het laboratorium van Professor Benoit Macq en gedurende twee jaar begeleid door het Louvain Technology Transfer Office (LTTO). « Deze nieuwe spin-off illustreert de belangrijke rol van het LTTO om op succesvolle wijze de technologie overdracht te verzekeren die voortvloeit uit het UCL-onderzoek. De steun van het Waals Gewest (DG06), in het bijzonder via haar First Spin-Off Programma en de Proof-Of-Concept fondsen, die het voor ons mogelijk maakten om dit project te concretiseren dat mooie ontwikkelingsperspectieven omvat », aldus Anne Bovy, mededirecteur van het LTTO.

De investeerders die GetSmily vervoegen, gaan de internationale ontwikkeling een boost geven en de teams in staat stellen om de technische uitdagingen die zich aanbieden op te lossen. « Investeren in een internet start-up bevestigt de wil van ons fonds een speler te willen zijn in de ontwikkeling van een UCL-spin-off », onderstreept Philippe Durieux, CEO van VIVES II.