Internationale Dag van het Geluk - Gegevens 2015

Hoe voelen internetgebruikers wereldwijd zich?

16 MAART 2016, BRUSSEL, BELGïE
We vermoeden dat geld niet gelukkig maakt: de rijksten zijn niet per se het meest gelukkig, en de armen niet het meest chagrijnig.

In 2015 namen meer dan 440.000 personen uit 199 landen deel aan een enquête van Emolytics, via websites of in e-mails. Dankzij deze gegevens kan Emolytics, een spin-off van het UCL, de meest vrolijke en meest chagrijnige landen ter wereld identificeren. Ziehier de twee top-20 lijsten.

TOP 20 MEEST VROLIJK

De resultaten zijn interessant en verrassend: zeer weinig Europese landen verschijnen in de lijst (enkel drie Oost-Europese landen). Latijns-Amerika en Afrika, voeren de lijst aan met elk 7 landen in de lijst, dankzij hun legendarische, vrolijke cultuur. (Afrika heeft zelfs 3 landen in de top 5). Azië staat schouder aan schouder met Europa, en telt slechts 3 landen in de lijst.

• Zambia (Afrika)
  • Togo (Afrika)
  • Zimbabwe (Afrika)
  • Costa Rica (Latijns-Amerika)
  • Macedonië (Europa)
  • Benin (Afrika)
  • Uruguay (Latijns-Amerika)
  • Chili (Latijns-Amerika)
  • Sri Lanka (Azië)
  • Georgië (Kaukasus en Centraal-Azië)
  • Burundi (Afrika)
  • Salvador (Latijns-Amerika)
  • Nigeria (Afrika)
  • Bulgarije (Europa)
  • IJsland (Europa)
  • Argentinië (Latijns-Amerika)
  • Bolivia (Latijns-Amerika)
  • Venezuela (Latijns-Amerika)
  • Kazakhstan (Kaukasus en Centraal-Azië)
  • Guinea (Afrika)

TOP 20 MEEST CHAGRIJNIG

De regio’s die het meest vertegenwoordigd zijn onderaan de lijst zijn Europa (8 landen), het Midden-Oosten (4), Azië (3), de Caraïben (2 eilanden), Afrika (2 landen) en Latijns-Amerika (1). Merk op dat de Verenigde Staten op de 21e plaats staan van de meest chagrijnige landen ter wereld.

• Koeweit (Midden-Oosten)
  • Frans-Guyana (Latijns-Amerika)
  • Zuid-Afrika (Afrika)
  • Verenigd Koninkrijk (Europa)
  • Cambodja (Azië)
  • Jersey (Europa)
  • Oostenrijk (Europa)
  • Duitsland (Europa)
  • Finland (Europa)
  • Libanon (Midden-Oosten)
  • Haïti (Caraïben)
  • Zweden (Europa)
  • Oman (Midden-Oosten)
  • Dominicaanse Republiek (Caraïben)
  • Thailand (Azië)
  • Mauritius (Afrika)
  • Singapore (Azië)
  • Cyprus (Europa)
  • Luxemburg (Europa)
  • Saudi-Arabië (Midden-Oosten)

De meest rijke landen ter wereld blijken de minst positieve regio’s te vromen.

Andere interessante regio’s:

Ze vallen buiten de lijsten, maar we willen onderstaande landen toch vermelden in onze analyse:

• Frankrijk staat op de 83e plaats, vlak voor Japan en Ierland.
  • België staat op de 94e plaats van de lijst, na India, Rusland en Israël, maar voor Canada.
  • Spanje zit met haar 25e plaats bijna in de top van meest vrolijke landen, een beetje voor Brazilië (36e plaats) en ver voor Portugal dat slechts op de 59e plaats staat, na Nederland (58e plaats).
  • Als we inzoomen op de kaart, zien we dat Syrië en Somalië zich diep in het rood bevinden. We hebben ze echter niet in de onderste 20 opgenomen, omdat de steekproef te beperkt was (de inwoners van deze landen hebben uiteraard andere dingen aan hun hoofd). Maar als de steekproef groot genoeg was geweest, hadden deze landen waarschijnlijk bij de onderste 5 landen van de lijst gehoord.

De vrolijkste en meest triestige week van 2015

Het bepalen van de meest gelukkige en negatiefste periode van het jaar is altijd al het onderwerp geweest van veel discussie in de populaire literatuur. David McCandless heeft dit proberen uit te klaren door middel van statistische hulpmiddelen: de grootste pieken zijn eind februari/begin maart, en ook twee weken voor Kerst…

Emolytics heeft haar eigen kwantitatieve data over de gemoedstoestand van individuen en de wereldwijde trend in het humeur: februari is de meest trieste periode van het jaar, samen met midden-december, met een ‘gelukspiek’ bij de eindejaarsfeesten.

Langs de andere kant blijkt het einde van de zomer duidelijk de meest gelukkige periode van het jaar te zijn (of toch in het Noordelijk halfrond)

De gelukkigste dag van de week

Het is een intrigerende vraag voor veel lezers: wat is de meest gelukkige dag van de week? Het lijkt erop dat we op ons buikgevoel kunnen vertrouwen: het eind van de week is duidelijk veel positiever dan de eerste dagen. Op woensdag zien we een lichte piek in het geluksgevoel en maandag is duidelijk de meest trieste dag van de week

Waar en hoe worden deze gegevens verzameld?

Emolytics verzamelt haar data op duizenden websites van haar klanten of via andere kanalen zoals e-mails. De enquêtes hebben een hoge responsgraad; ze worden voorgesteld op een visuele manier zoals hieronder:

Vervolgens past Emolytics haar unieke algoritmes toe: de Emoscore © (meet de emotionele impact van bepaalde contact door de toepassing van jaren psychologisch en emotioneel onderzoek) en de Netto Positiviteit Index (NPI) berekent het verschil tussen de proportie personen die positieve emoties toont met zij die negatieve emoties tonen (een vergelijkbare berekening als de Net Promoter Score – NPS).

We gebruiken enkel de gegevens voor landen waar het aantal stemmen voldoende groot is om een redelijke foutmarge te verkrijgen. Dit is mogelijk dankzij de hoge responsgraad van onze leuke enquêtes, waardoor we miljoenen antwoorden per dag verzamelen.